Science Hub Denmark

Science Hub Denmark skal styrke kampen om verdens bedste forskere

A researcher in a lab

Villum Fonden, Novo Nordisk Fonden og Lundbeckfonden er gået sammen i et foreløbigt 3-årigt samarbejde, der skal sætte Danmark på verdenskortet, når førende internationale forskere skal vælge, hvor de vil gøre karriere.

På flere områder er dansk forskning i verdensklasse, men det ved man ikke nødvendigvis i udlandet, hvor mange dygtige forskere befinder sig. Derfor har de ikke Danmark i kikkerten, når de søger nye græsgange for deres forskningskarriere. Vi er så at sige ”quietly brilliant” og det er tre af Danmarks største forskningsfokuserede fonde nu gået sammen med Copenhagen Capacity om at gøre noget ved.

Et forstudie gennemført i 2023 på vegne af Villum Fonden, Novo Nordisk Fonden og Lundbeckfonden viser, at der ligger et stort potentiale i en samlet national indsats for synliggørelse af dansk forskning og mulighederne for at gøre forskningskarriere i Danmark. Konklusionerne fra forstudiet blev præsenteret for Rektorkollegiet i Danske Universiteter i oktober 2023, hvor der var stor opbakning.

Det strategiske initiativ lanceres nu i april 2024 som et 3-årigt pilotprojekt under navnet ’Science Hub Denmark’ med fokus på tre nøgleområder: Power-to-X, Biosolutions og Neuroscience. Formålet er at øge den internationale synlighed af dansk forskning og dermed fremme karrieremuligheder inden for naturvidenskab, teknisk videnskab og sundhedsvidenskab.

Science Hub Denmark vil trække på mange års erfaring med digitale rekrutteringskampagner fra Talent til Danmark udført af Copenhagen Capacity, som de seneste ti år har ledet den danske indsats for at hjælpe danske virksomheder med at få adgang til internationale talenter. Nikolaj Lubanski, som er COO hos Copenhagen Capacity, kommer til at stå i spidsen for rekrutteringskampagnerne og udtaler i den forbindelse:

”Det her initiativ er en reaktion på erkendelsen af, at dansk forskning på verdensplan er af høj kvalitet, men desværre ikke har den ønskede internationale synlighed. Det ønsker projektet at gøre op med. Science Hub Denmark skal derfor arbejde målrettet på at øge synligheden og tiltrække relevante talenter hovedsageligt ved at opbygge digitale kommunikationskanaler.”

Hos DTU ser man frem til initiativet:

”Danmark er i en fantastisk position til at tage en førende rolle på Power-to-X og bane vejen for nye danske erhvervssucceser. For at indfri potentialet skal vi promovere Danmark internationalt for at tiltrække de allerdygtigste forskere,” forklarer Tejs Vegge, som er Professor ved DTU Energy og Direktør for CAPeX og han fortsætter: ” Derfor kommer Science Hub Denmark initiativet på et helt perfekt tidspunkt for Pionercenteret CAPeX, da vi er i fuld gang med at rekruttere en række ph.d.’er, postdocs og tenure track professorer – eller ”Power2Xperts” som vi kalder dem.”

Ambitionen med Science Hub Denmark er at levere resultater og skabe værdi på tre niveauer:

Dels gennem generel øget synlighed og kendskabsgrad til en bred målgruppe i udlandet, hvor kernen i Science Hub Denmark er opbygningen af en fælles fortælling om attraktiviteten ved dansk forskning og det at gøre karriere i Danmark. En sådan fælles fortælling findes ganske enkelt ikke i dag.

Dels ved at øge individuel interesse og engagement for relevante forskere og forskningsmiljøer i udlandet gennem digitale kampagner. Herunder yderligere information til udenlandske forskere om f.eks. dansk forskning inden for specifikke fagområder, videnskabelige aktiviteter, relevante stillingsopslag, webinarer, onlinediskussioner eller lignende.

Endeligt gennem forsker-interaktion mellem udenlandske forskere og de danske forskningsmiljøer, hvor der etableres direkte kontakt mellem udenlandske forskere og de danske forskningsmiljøer. Mange forskningsmiljøer udtrykker i forstudiet at de har dygtige ansøgere til de fleste stillinger, men at de samtidig gerne ser et stærkere felt med en bredere diversitet hvad angår køn, faglighed og kulturel baggrund.

De tre fonde har afsat i alt 15 mio. til projektet, som skal evalueres efter 2,5 år, hvor det besluttes om initiativet skal fortsætte og i så fald med hvilke indsatser.

Om Villum Fonden

Villum Fonden er en almennyttig fond, der støtter teknisk og naturvidenskabelig forskning samt miljømæssige, sociale og kulturelle formål i ind- og udland. I 2023 uddelte fonden over 1 mia. kr. Villum Fonden er stiftet i 1971 af civilingeniør Villum Kann Rasmussen - grundlægger af bl.a. VELUX A/S og andre firmaer i VKR Gruppen, der har til formål at bringe dagslys, frisk luft og et bedre miljø ind i menneskers hverdag. Villum Fonden er en hovedaktionær i VKR Gruppen, men har ikke bestemmende indflydelse i VKR Holding A/S.

Om Novo Nordisk Fonden

Novo Nordisk Fonden blev etableret i 1924 som en dansk erhvervsdrivende fond, der støtter videnskabelige, humanitære og sociale formål. Fondens vision er at fremme menneskers sundhed samt samfundets og planetens bæredygtighed. Fonden arbejder for at styrke forskning og innovation inden for forebyggelse og behandling af kardiometaboliske sygdomme samt infektionssygdomme. Derudover søger den at bidrage til udvikling af viden og løsninger, der understøtter den grønne omstilling af samfundet.

Om Copenhagen Capacity og Talent til Danmark

I 30 år har Copenhagen Capacity arbejdet med at tiltrække internationale virksomheder, investeringer og professionelle talenter for at sikre innovation og vækst i Danmark og Storkøbenhavn. Copenhagen Capacity er ledende partner i det nationale Talent til Danmark samarbejde, der på Danmarks vegne promoverer landet som en attraktiv talentdestination. Over de seneste 6 år har Talent til Danmark tiltrukket flere tusinde højtkvalificerede medarbejdere til danske virksomheder gennem internationale tiltrækningskampagner.

Om Lundbeckfonden

Lundbeckfonden er en erhvervsdrivende fond, der arbejder med en bred vifte af kommercielle og filantropiske aktiviteter bundet sammen af et stærkt ønske om at skabe innovation, ny viden og behandling til glæde for patienter og deres pårørende. Fondens uddelinger udgør mere end 500 mio. kr. årligt og har et særligt fokus på hjernen. Dette omfatter bl.a. den årlige uddeling af verdens største pris inden for hjerneforskning, The Brain Prize.